Om Andra Augusti

Bic Factory, Caroline, Andra Augusti

Andra augusti tillverkar personliga smycken av återanvänt designporslin från Norden. Företaget startades av Caroline Ahlbäck och har sitt kontor i Umeå. Idén till företaget fick Caroline en sommar när hon gick längs en vägkant och fick syn på en fin, trasig tallrik. Istället för att slänga tallriken tog hon tillvara på den och omvandlade den till smycken.

Porslin bär på både spännande historia och minnen. En servis kan få en att minnas sin barndom eller en kär släkting som alltid serverade fikat på just den servisen. Detta gör att Andra Augustis porslinsmycken blir både unika och personliga.

Andra Augusti skapar smycken som berör och gör också skillnad. Företaget vill uppmuntra folk att tänka på långsiktighet och hållbarhet och därför tillverkas smyckena av redan trasigt porslin. Istället för att slänga en tallrik som blivit kantstött och därmed bidra till de växande sopbergen så förvandlar Andra Augusti tallriken till unika smycken.

Vill du ha ett smycke av ditt gamla porslin?
Om din ärvda finservis går sönder kan Andra Augusti göra om den till ett personligt smycke. Det kan du sen bära med dig som ett fint minne. Skriv till caroline@andraaugusti.se så hittar vi en lösning tillsammans.

Här hittar du Andra Augusti
Webbutik: www.andraaugusti.se
Facebook: andraaugusti
Instagram: andraaugusti
Pinterest: andraaugusti
Nyhetsbrev: Prenumerera på nyhetsbrevet

Mejl: caroline@andraaugusti.se

Ha en fin dag!
Caroline

Historien bakom namnet

Det är många som frågar var namnet Andra Augusti kommer ifrån. Det är ett tillverkningsdatum på en tavla som Caroline, grundaren av företaget, har hemma. Här berättar Caroline hela berättelsen om hur hon kom på namnet Andra Augusti.

– ”Jag hade bestämt mig för att starta ett företag för att börja sälja mina smycken i en webbutik. Nu behövde jag bara ett namn på företaget för att kunna beställa en domän och sätta igång arbetet. Men vad skulle butiken heta? Jag funderade och testade en rad olika alternativ men ingenting kändes helt rätt. Så en sensommarkväll satt jag hemma i soffan och tittade på en dokumentär om typsnittet ”Helvetica”.

Under dokumentären fastnade mina ögon på en kalender och jag började tänka på månadsnamn. Efter ett tag förlorade jag fokus på dokumentären och testade istället de olika månaderna i mitt huvud. Hur skulle april låta? Nej, för regnigt. Januari? För kallt.

Någonstans där fastnade min blick på en tavla vid sidan av TV:n. Det är en tavla som jag tycker mycket om och som jag har fått efter min farmor och farfar. Tavlan är en kolteckning som föreställer min farmors pappa Gustav. Längst ner i högra hörnet stod signaturen ”Cato 2/8 – 67”. Andra Augusti lät varken för kallt eller regnigt. Det var det webbutiken skulle heta! ”

Historien bakom namnet Andra Augusti